När vi (och alla andra) var i Söderköping

Igår tog vi bilen och körde 1 timme och 20 minuter österut. Vart hamnade vi? I Söderköping. Har velat åka dit hur länge som helst, så det var verkligen på tiden!
 
Och vilken mysig stad! Började dock besöket med att åka runt i cirka 20 minuter för att hitta en parkeringsplats, redan då borde vi förstått hur mycket folk som var i Söderköping just den dagen. När vi äntligen hittat en plats åt bilen, åt vi vår medhavda matsäck och tog sedan en promenad för att kolla in staden. Som sagt jättemysig med massa fina hus och många stenlagda gator.
 
Hela grejen med den här dagsutflykten var, förutom att kolla in Madickens stad (filmerna spelades in där i slutet av 70-talet!) ,att besöka det omtalade glassplacet Smultronstället. Hade verkligen peppat på att äta en enorm glasskreation och blev rejält besviken när jag såg den långa kön utanför stället. För det kändes inte rätt att ställa sig minst en timmes kö med vår 1-åring, det var alldeles för solig och han skulle bli säkerligen bli väldigt uttråkad. Jag skulle nog också bli rätt uttråkad, ni som känner mig väl vet ju hur extremt tråkigt jag tycker det är att vänta.
 
Som tur var hade Smultronstället en "kiosk", med en betydligt kortare kö, så vi kunde ändå köpa oss varsin glass. Vi valde två kulor var och åt glassen i skuggan under ett träd. Jag valde cappuccino och lakrits och Henke valde citron och pecannöt om jag inte minns fel. Åke fick ingen egen glass, han är för liten för det, men han fick smaka av våra och jag tror att citronglassen var favoriten. Glassen var jättegod, men verkligen inget utöver det vanliga, tror minsann jag kan välja bland exakt samma sorter på glasscafét i Mollösund.
 
Vi strosade runt lite till i staden och jag hittade mitt drömstaket med den perfekta höjden och proportionerna. Vill ha den här modellen, fast i en grön färg, längst en av våra tomtgränser. Sedan körde vi ytterligare en bit österut och kom fram till havet, jag brukar ju mest hänga på västkusten om somrarna så jag tyckte det kunde vara kul att doppa fötterna i östersjön innan vi åkte hem till smålandet igen.
Vardagligt | |
Upp