Tre goda röror

Hej! Nu är ju grillsäsongen i full gång så jag tänkte dela med mig av mina favoritröror till grillmiddagarna.

Först ut är en paprika-och zucchiniröra. Finhacka 1/2 röd paprik, 1/2 grön paprika och 1/2 gul paprika, en liten zucchini och en gul lök. För att det ska bli riktigt finhackat kan du sedan slänga i allt en matberedare och mixa. Gör en vinägrett av 1/2 dl vitvinsvinäger, 1 dl olivolja, 1/2 dl vatten, en klick dijonsenap och salt och svartpeppar. Blanda sedan de finhackade grönsakerna med vinägretten. Klart!
 
 Nästa röra kanske ni känner igen eftersom jag bloggade om den på min gamla blogg förra sommaren. Den är så pass god att jag tar med den här igen. Börja med att rosta 250 g burkmajs med lite olja i en stekpanna. Mixa sedan majsen med 2 hackade vitlöksklyftor, 2 tsk sambal oelek, 1 dl matolja, 2 msk pressad citron och salt. Smaka av. Klart!
 
 Den sista röran är en klassiker som alla lär känna igen, nämligen guacamole. Den är ett givet tillbehör till taco, men jag tycker att den passar minst lika bra till grillat. Jag gör min guacamole av 1 mogen avokado, 1 liten tomat, 1/2 rödlök, 1 vitlöksklyfta, citronsaft (eller lime), salt och svartpeppar. Finhacka tomaten och lökarna, mosa avokadon och blanda ihop med tomaten och löken. Pressa citron och salta och peppra. Klart!
 •
Ätbart | |
#1 - - lovisa:

najs med tomat i guacamolen! det måste jag testa.

Svar: Ja gör det! Blir supergott, lovar! :)
soderomstan.blogg.se

#2 - - Rebecca:

Hej!

Använder du dina röror som typ dressing eller bara tillbehör till maten i sånna fall? Gillar din blogg är själv galen i mat :)


Svar: Oftast gör även jag en salladsdressing (av olja, vinäger, salt och peppar) och låter rörorna vara "sås" till maten. Men tycker absolut att rörorna kan funka som dressing till sallad också. Kul att du gillar min blogg :) :)
soderomstan.blogg.se

Upp