Eurovisionkvällen och lite om fredagkvällen

Vi förflyttar oss 17 dagar tillbaka i tiden, till 14 maj då det var eurovisionfinal. Jag och mina kompisar Jasmine, Jessica och Sara rullade in i Stockholm centralstation strax innan lunch. Låste in våra väskor och gick mot Åhléns city för att köpa glittersmink. Vidare till några andra kedjor och sedan gick vi mot Kungsträdgården för att kolla in Eurovision Village. Inte mycket liv och rörelse där inte, scenen var alldeles tom och det enda som fanns att kolla in var olika företagsmontrar.... Vi konstaterade att Malmö ordnat det så mycket bättre 2013. Hämtade ut våra väskor och tog tunnelbanan mot Odenplan och gick vidare till vårt hotell. Sara och jag lyckades få sviten, så otroligt lyxigt. Tyvärr hade vi jättebråttom och fick göra oss eurovisionsnygga i ultrafart. Vi hade nämnligen ett bokat bord på Mondo tapas kl. 17.30.
 
På Mondos mötte vi upp Jessicas gamla högskolekompis och numera kollega Emilia och en ny bekantskap Lina, Emilias kompis. Så trevliga tjejer! De hade också fått tag på biljetter till eurovision så vi möttes upp för att äta middag. Vi hade en väldigt trevlig servitris som hjälpte oss att ta gruppfoto med fem olika kameror!
 
Restaurangen var inte jätteflashig, men maten var riktigt god. Min favorit var rödbetor och halloumi med en stark majonäs. Rätten så inte så rolig ut men den var så jädrans god, ska försöka återskapa den hemma.
 
Vi skålade både med mojitos och vin.
 
Emilia, Jasmine, Lina, Sara och Jessica på tunnelbanan mot Globen. Vi hade köpt flaggor också, är det någon gång jag viftar med flaggor så är det på eurovision.
 
Framme vid Globen. Jag försökte mig på en selfie i blåsten. Kan meddela att bara en tredjedel av mitt glittersmink syns på bilden.
 
Träffade på två finska killar som hjälpte oss att ta ett gruppfoto. Här någonstan blev vi också intervjuade av en åländsk radiostation, haha.
 
Spexigt värre. Vi fyra satt tillsammans i arenan.
 
Vi hade inte lika bra platser som i Malmö 2013 men de var ändå förvånansvärt bra. Efter att ha laddat upp med lite dans till schlagerfeber och Ohlsen brothers, toalettbesök och påfyllning av vatten så började sändningen.
 

Belgien var första bidraget.
 
Lite kul att se Rysslands påkostade bidrag i profil.
 

"Hur gjorde han?" Här har ni svaret.
 
Ukraina hade ett fint framträdande och det var mäktigt att höra Jamala sjunga live. Kunde aldrig förställa mig att de skulle vinna.
 

Måns och Petra. Det är så kul att se allt som händer bakom kameran. Kan knappt fatta att de inte råkar få med något av kaoset i bild, den logistiken alltså.
 
Och så dök självaste Justin Timberlake upp! Så roligt att se hur starstruck alla i green room var.
 
Love love peace peace! Bästa mellanakten jag sett i Eurovision.
 
Och efter en riktigt spännande omröstning vann Ukriana och Jamala.
 
Förresten började min festhelg på fredagen i Jönköping. Jasmine, Sara och jag åkte hem till Jessica och sedan gick vi till the hush hush club för att se Maria Andersson. Jag har sett Sahara hotnights innan och verkligen gillat det, men det här var verkligen något helt annat. Vi hade inte lyssnat in oss på hennes nya skiva (hade haft fullt upp med att lära oss återts eurovisionlåtar) vilket såklart kan vara lite avgörande.. men alltså.. Maria var så icke-publikfriande, hon tittade aldrig på publiken utan höll blicken högt upp och nästan stirrande in i väggen, hon sa nästan inget mellan låtarna, presenterade inte sitt band och kom aldrig tillbaka och sjöng en extra låt som en är så bortskämd med att artister gör. Jag vet inte.. Hårt kritik, men det kändes inte som hon ville vara där. 1-0 till Esc helt enkelt. 
 
Så min helg började lite svagt i Jönköping och slutade helt magiskt i Stockholm.
 
 
Festligt | |
Upp