Min julafton

 
För fem dagar sedan låg julklapparna fortfarande under granen. Det var julaftons morgon och huset var alldeles nypyntat.
 
Jag brukar gå upp tidigt på julafton, men det här året var jag så trött efter att ha varit uppe och pyntat huset till klockan två på natten (jag sa ju att huset var alldeles nypyntat!) så hela familjen tog sovmorgon och gick upp strax innan klockan nio. Åke fick öppna sina julstrumpeklappar och sedan dukade vi fram vörtbröd, skinka, lax, sill och risgrynsgröt till frukost. Och så apelsinjuice och kaffe.
 
Vid lunchtid packade vi ihop oss i bilen och åkte vi ut till min mormor och morfar som bor i ett 1700-talshus på landet.
 
Min lillebror Vidar och mormors och morfars tax Ida hängde på köksgolvet.
 
Mormor hade dukat med röda julduken och hyacinter i tomtekrukor, precis som hon brukar.
 
Det är viktigt att hålla tidschemat på julafton och klockan två var det dags att äta julbord. Det var jag, Henke, Åke, mina två bröder, mamma och pappa, mormor, morfar och farmor som åt tillsammans.
 
Strax innan klockan slog tre satte sig några av oss framför teven medan de andra dukade av bordet och fixade efterrätten.
 
En nyhet för i år var att vi fikade under tiden vi tittade på Kalle Ankas jul och inte efteråt.
 
Henke hade bakat en julig tårta med en smörkräm som smakade apelsin. Det är tredje året han bakar den till julafton och om ingen protesterar kommer han nog baka den nästa år också.
 
När Kalle var slut gick vi in i finrummet och väntade in mina kusiner.
 
Kusinerna kom och det gjorde också tomten efter en stund. Åke var hur cool som helst och visade in tomten i huset.
 
Alla fick var sitt paket av tomten och när tomten gått delade vi ut klapparna under granen.
 
Vi fick många fina julklappar och när alla paket var öppnade avslutade vi kvällen med risgrynsgröt och skinkmacka. Så var den julaftonen över och på något sätt känns det som att det snart är dags att fira igen, ett år går ju så fort. Tack för den här gången.
 
 
Festligt | |
Upp