Veckans luncher (hittills)

 
Det är visserligen bara dag nr 2 på den här veckan, men jag tycker de här luncherna är värda att visas redan nu.
 

I måndags, alltså igår, åt jag faktiskt samma maträtt som vi åt i söndags - nämligen fish taco! Alltså denna fantastiska maträtt som jag hittade genom Vanja (eller snarare hennes Niklas), tror vi har lagat det 4-5 gånger sedan de la upp receptet. Stekt torsk, strimlad rödkål, avokado, limesaft och chipotlemajonnäs i tortillabröd, det är verkligen den perfekta kombinationen. För det går inte att ta bort någon ingrediens och det går heller inte att lägga till något. Niklas hade visserligen färskt koriander också, men det är ju inte riktigt min grej så det hoppar jag över.
 
Idag är det tisdag och jag slängde ihop en chili con carne på qournfärs. När jag gör chili con carne utgår jag alltid från Johanna Westmans recept från hennes "första kokboken" och idag bytte jag typ bara ut köttfärsen mot qournfärs. Gör såhär: Hacka en stor eller två små gula lökar och stek glansig, tillsätt två pressade vitlöksklyftor. Stek den tinade qournfärsen (600 g) och släng ner 2 msk tomatpuré i lök- och färsblandningen. Viktigt att steka lite till så att tomatpurén får en god mat. Tillsätt två burkar krossade tomater, 2 dl vatten, 1 msk soja och 1 tärning grönsaksbuljong. Krydda med salt, svartpeppar, 1 tsk chilipulver, 1 tsk paprikapulver och 0,5 tsk cayennepeppar. Låt koka på svag värme i 30-40 minuter. Sila och skölj ett paket bönor av valfri sort, jag valde svarta bönor. Tillsätt bönorna i grytan och låt stå på svag värme i några minuter. Servera med ris och rivna morötter (det är den bästa kombinationen enligt moi).
 
 
Ätbart | |
#1 - - Emma -Merakibeauty.se:

så gott det ser ut :)

Upp