Viktiga detaljer

 
Ungefär såhär resonerade vi när vi letade hus: hellre ett renoveringsobjekt med orginaldetaljer kvar än ett tipptopp hus vars själ renoverats bort. Husets små deltaljer är sååå himla viktiga, det är ju de som berättar om vilken tidsperiod huset är byggt och faktiskt de som gör att huset har en så kallad själ. Jag ska vara ärlig och medge att orginaldetlajer på hus från 1980-talet och efter det bryr jag mig inte ett skvatt om eftersom den estetiken och avsaknaden av gediget hantverk inte tilltalar mig. Nej nej, de vackraste, finaste, snyggaste och coolaste husen är byggda innan 1970-talet (även om det finns en hel del 70-talshus som också är snygga och coola). Så när jag ser gamla hus som totalrenoverats och varenda liten viktig detalj slitits ut går mitt hjärta sönder (jo på riktigt sönder).
 
Vi hittade till sist vårt söderhus som inte genomgått några större förändringar/renoveringar sedan det byggdes 1950. Visst har några viktiga detaljer försvunnit såsom ytterdörr till huvudentrén (och förmodligen källaren och garaget), parketten i vardagsrummet och två fönster vardagsrummet, men vi tänker att det är sådant som går att rätta till. Än så länge har vi ju bara renoverat två rum, vardagsrummet och matrummet och där finns några deltaljer som vi försökt efterlikna orginalet.

 Vi lät tillverka likadana fönsterbrädor som fanns i huset sedan tidigare (vi valde dock att göra dem lite djupare så att alla olika krukor och lampor skulle få plats).
 
Rundade hörn och enkla konsoller, precis som i resten av huset.
 
 Här ser ni en skymt av de fula nya fönstren, dem ska vi såklart byta någon gång men än så länge har vi i alla fall låtit tillverka likadana foder som finns kring alla orginalfönster och dörrar i huset.
 
De gamla golvlisterna gick inte heller att rädda när vi renoverade, så det var bara att låta tillverka exakt likadana.
 
 Vi valde svarta retroinspirerade strömbrytare som påminner om dem vi har på övervåningen som är orginal. Här ser ni förresten att dörrfodret är likadant som vårt nya fönsterfoder som jag visade några bilder upp.
 
För er som också är intresserade av byggnadsvård måste jag tipsa om byggnadsantikvarien Ulrika Olssons blogg, bloggen Mitt 60-talshus där till och med orginalköket finns kvar i superfint skick samt tv-programmet Det sitter i väggarna. 
 
 
Söderhuset | |
#1 - - Ida T:

Eller hur! Det gör mig så glad att se när folk bryr sig, bevarar och uppskattar!

Upp