Trädgårdsdrömmar

 
Visst finns det mycket att renovera i vårt hus, men vi skulle kunna lägga lika mycket tid på att fixa i vår trädgård. Just nu finns där bara en gräs(moss)matta, några äppelträd, bärbuskar och ogräs och så köksträdgården som vi gjorde förra sommaren. Jag är lite av en renoveringsdrömmare, vet inte hur många timmar jag lagt på att fundera över hus- och trädgårdsrenovering... Har fått en ganska tydlig bild över hur jag vill att huset ska se ut, men trädgården är lite mer luddig. Här kommer lite av mina trädgårdstankar.
 
Jag vill ha en massa rabatter med perenna växter. Tycker om blommor i rosa, lila och blått.
 
Spaljé är fint och ett bra insynsskydd. Min favorit bland klätterväxterna är kaprifol.
 
Just nu har vi ingen riktig uteplats. Jag skulle vilja ha 2-3 uteplatser. Den största vill jag ha längst hela kortsidan av huset, tänker mig ett trädäck i marknivå utan staket. Eller så stuntar vi i trädäck och kör på marktegel istället. Jag vill använda olika material till uteplatserna: trä, sten, grus..
 

Till den stora uteplatsen vill jag bygga ett rejält matbord med plats för 10-12 personer.

Jag vill inte bygga ett tak eller uterum på vårt hus, men det skulle ändå vara praktiskt att ha en uteplats med tak.. Funderar på om vi skulle kunna ha ett litet utehus/friggebod med stora glasdörrar en bit in i trädgården. Tycker faktiskt det många gånger är finare med ett fristående hus. I det lilla huset skulle vi kunna ha ännu ett stort bord eller kanske bara loungemöbler och sedan en liten stenlagd uteplast precis utanför där våra nuvarande utemöbler skulle kunna stå.
 
Eller så skippar vi friggeboden och väljer ett stort växthus istället där vi får plats med både växter och möbler. Fast det kanske blir för varm?
 

Kanske bättre att ha ett miniväxthus vid våra pallkragar. Eller ett väggväxthus mot en av friggebodens väggar.
 
 
Trädgården måste ju vara barnvänlig. Jag tänker att vi ska ha en stor gräsplätt i mitten av trädgården där en ska spela fotboll eller kubb m.m. och så ska vi ha sandlåda och gungställning. Sandlådan ska byggas i sommar, den ska vara lite större än de pytte-mini-små sandllådorna som finns att köpa. Det blir ingen egenbyggd trädgunga, utan en vanlig som finns att köpa lite här och var.. Vi får se om vi skaffar gungan i sommar eller om vi väntar till nästa år.
 
En hängmatta ska vi hänga upp mellan våra äppelträd längst in i trädgården. Hängmattan är redan köpt och väldigt lik den som är på bilden. Kommer bli mysigt att ligga i hängmattan och lyssna på sommar i P1 (håller tummarna för att det verkligen blir av!).
 
Alla bilderna kommer från min Pinterest.
 
 
Inspiration | |
Upp