Ricottabollar

 
Fredagens middag bestod av ricottabollar med klyftpotatis, het tomatsås, bönor och sallad. Det var starkt men riktigt gott, det tyckte hela familjen. Receptet på ricottabollarna hittade jag hos Polichinelle som i sin tur hade hittat det hos Tuvessonskan. Tomatsåsen gjorde jag efter eget huvud, men jag tänkte att jag kunde dela med mig av receptet på ricottabollarna (om ni inte redan klickat in på Lovisas eller Julias blogg).
 
Ingredienser
1 paket ricotta (250 g)
ca 10 soltorkade tomater i olja
1 ägg
2 pressade vitlöksklyftor
0,5-1 dl ströbröd
chiliflakes, salt och svartpeppar
 
Gör såhär
Hacka de soltorkade tomaterna. Blanda tomaterna med ricottan i en bunke och ha sedan i ägget, vitlök och kryddorna. Tillsätt sedan ströbröd, lite i taget tills ricottablandningen går att forma till bollar. Ställ in ricottablandningen i kylen och låt vila i ca 15 minuter. Forma till bollar och stek i olja i några minuter tills bollarna fått fin färg (mina blev en aning brända på ena sidan pga att jag gjorde tusen saker samtidigt som jag lagade mat). Passar till alla möjliga tillbehör!
 
 
Ätbart | |
Upp