Söderhuset - mäklarbilderna

 
Det är ungefär ett år sedan vi vann budgivningen på vårt söderhus. Inte klokt att tiden går så fort. Jag tänkte vi skulle ta en titt på hur mäklarnbilderna såg ut. Det är verkligen inte några stylade hemnetbilder, tror bilderna är tagna med den enklaste kameran och på några bilder skyms ett hörn av ett finger. Vi har många planer för vårt hus, än så länge har vi inte renoverat så mycket och jag tycker att det får ta sin tid. På något vis tycker jag att en inte lär känna huset på riktigt om en gör om allt direkt och dessutom tycker jag det känns reseptlöst mot huset (låter det flummigt?). Tror att det tas väldigt mycket dåliga renoveringsbeslut pågrund av stress och hets. Allt måste få ta sin tid och det kommer aldrig bli perfekt och du försöker göra det perfekt på en gång. Nåväl, nu kollar vi in mäklarbilderna.
 
Förra sommaren var det grönt och lummigt kring huset. Nu är det inte lika grönt, vi var tvugna att såga ner alla träd som växte precis intill huset. Inte så bra med en massa rötter och trycker mot husgrunden.
 
 Huset från baksidan.
 
Trädgården med en massa äppelträd. Bilden är lite lurig, trädgården är inte alls så stor som den ser ut. Till höger av bilden har vi anlagt vår köksträdgård.
 
Hallen på nedervåningen. Jag gillar verkligen den gröna tapeten, även om den är lite slarvig tapetserad och lossnat på sina ställen.
 
Vårt tv-rum. Detta rum kan vara nästa kandidat för renovering, vi har inte riktigt bestämt oss än. Jag gillar den grå 50-talstapeten, men den är lite väl sliten och slarvigt tapetetserad för min smak.
 
Vardagsrummet hade en beige vävtapet när vi köpte huset. Ful och sliten. Det här rummet gjorde vi iordning innan vi flyttade in. Nu är väggarna målade i en ljusgrön färg och golvet är slipat. I framtiden vill jag gärna byta ut de fula fönstrena också, det är de enda fönstrena i huset som inte är orginal och jag tänker att vi ska låta bygga exakt likadana som finns i resten av huset.
 
Andra delen av vardagrummet. Det ser verkligen inte ut såhär längre. Vi breddade dörröppningen så att vardagsrum och matrum hänger ihop på ett annat sätt. Dessa två rum är våra umgängesrum, där vi har gäster, lyssnar på musik, läser, pratar... Allt utan att titta på tv, för tv:n har vi ju valt att ha i ett enskilt rum.
 
Vårt matrum var mer som ett allrum innan vi flyttade in. Det ligger mellan köket och vardagrummet och har ett stort fönster och balkongdörr, svårmöblerat med andra ord. Jag är så nöjd med att vi öppnade upp mot vardasrummet, det blev mycket luftigare och lättare att placera att matbord mitt i rummet. 
 
Köket gjordes om i början av 90-talet. Inte världens roligare luckor, men de är ändå bra planerat.
 
Vi har en platsbyggd bänk som sväljer massa förvaring.
 
På övervåningen finns två sovrum. Ett stort och ett mindre. Det stora har balkong och är tapetserad i en mörkgrön vävtapet. Tapeten är ju väldigt mörk, men inte det minsta sliten.. Här sover H och jag. Jag har inte hunnit göra iordning rummet med fina gardiner och tavlor än, tror det kan bli mycket mysigare när vi fått till det. Behöver jag påminna er om att detta är mäklarbilden?
 
Det lilla rummet har vi som barnkammare. Jag tyckte det kändes mysigt redan när jag tittade på huset på hemnet och även när vi var på visningen, men som barnrum blev det ännu mysigare. Känns lite som barnkammaren på Bråkmakargatan. Ska sätta upp lite hyllor och måla en byrå, sedan ska ni få se hur lillens rum ser ut.
 
 
Slänger in ritningarna på huset också. Jag tycker själv att det är väldigt roligt att se planlösningar på hus, det är lättare att få en bild av var rummen ligger i förhållande till varandra. Vi skippar bilderna på badrummet och toaletten på övervåningen, dem kan jag använda som före-bilder den dagen det är dags för renovering om några år, hehe. Vi har en grovkällare också, men den har jag inga bilder på och jag tror inte att det skulle vara så roligt att se ändå.
 
Hoppas ni tyckte det var kul att se hur huset såg ut när vi valde att köpa det. Jag vet att det finns mycket att göra, men jag tycker ändå att det är mysigt som det är. Än så länge har jag inte bjussat på så många bilder här hemifrån men tanken är att det ska bli mer av det framöver.
 
 
Söderhuset | |
#1 - - Ida T:

Vad kul att se!
Ni kan ju prata med Alex om fönstren någon gång. Han är riktig fönster-nörd och både renoverar gamla fönster själv och låter tillverka original-kopior till vårt hus :)

Svar: Ja men det kan vi göra! Det lär ta några år innan vi låter tillverka nya till vårt hus, men det är ju alltid bra att börja planera och reka i god tid :) Kul att höra att det finns fler fönster-nördar, ibland tror jag att jag är alldeles ensam när jag ser hur alla byter till nytillverkade fönster :)
soderomstan.blogg.se

Upp