Vegetariskt julbord - Rödkålssallad och klassisk rödkål

Dagens vegetariska julrätter brukar alltid vara med på vårt julbord. Det är familjens rödkålssallad som min mamma och mina mostrar lagade på hemskunskapen i skolan under 80-talet. Råkost som antaligen inte var tänkt till julbordet men som blivit en given klassiker i vår familj. Sedan har vi även den varma rödkålen som är en traditionell rätt på julbord.
 
För att göra rödkålssalladen behöver du rödkål, purjolök, äpplen (ingrid marie) och gröna ekologiska vindruvor samt citron, matolja, salt och svartpeppar. Strimla rödkålen, skär purjolöken i halvmånar, äpplena i mindre bitar och halvera vindruvorna. Salladen ska till största del bestå av kål och sedan är det upp till var och en att bestämma hur mycket purjo, äpplen och vindruvor en vill ha. Gör dressingen genom att blanda citronsaft och matolja, salt och svartpeppar. Jag tar ungefär 1/3 citronsaft och 2/3 matolja. Viktigt att smaka av så att det blir rätt syrlighet. Jag har aldrig läst orginalreceptet, kan i för sig tänka mig att mamma har kvar sin gamla hemkunskapsbok där receptet finns, så jag höftar mig igenom hela receptet.
 
Det ska ju vara vindruvor i salladen, det är faktiskt en viktig ingrediens, men jag har letar efter ekologiska vindruvor i varenda mataffär i denna stad plus citygross i Jönköping men har konstigt nog inte hittat några. Någon som vet om det blivit någon slags missväxt på ekologiska vindruvor? Har googlat på det utan resultat. Jättekonstigt att det inte säljs eftersom vindruvor är så viktigt att köpa ekologiskt, de har ju så tunna skal och innehåller jättemycket gift om de besprutas. Får en inte tag i ekodruvor får en helt enkelt strunta i att ha vindruvor i salladen. Tråkigt, men jag tycker inte en ska äta giftiga vindruvor.
 
 Receptet kommer från Prinsessornas kokbok. Jag har inte boken själv, men min mamma tog ett kort på receptet och skickade till mig. Orkar inte skriva av receptet så ni får ta del av bilden som mamma skickade. Hoppas det går bra att läsa.
 
 
Ätbart | |
Upp