Vegetariskt julbord - Långkål

Okej, jag har verkligen hållt inne min julpepp i över en månad, men nu är det nästan advent så nu kör vi! Tänkte vi skulle prata julmat. Jag gillar verkligen julmat, skulle kunna äta det flera dagar i rad. Vi har alltid haft ett ganska stort julbord på julafton, det är inte bara jansson, prinskorv och köttbullar direkt. Mina favoriter är räkomeletten, morfars sillar (fast min absoluta favorit är min svärmors sill med rödlök och dill), alla olika sorters lax och så rödkålssalladen som antaligen bara lagas i min släkt. Favoriterna är alltså mest fisk och skaldjur, inte så många gröna alternativ. Ärligt talat har vi inte så mycket grönt på julbordet, det är bara rödkålssalladen, varm rödkål, rödbetssallad och bruna bönor. Det borde vi ändra på! (Till släkten: Jag vill inte ta bort era julfavoriter, bara addera lite mer grönt.) Men det är svårt med vegetariskt på julbordet, jag tycker sällan de gröna maträtterna får den rätta julsmaken och jag vill inte använda klassiska julkryddor som saffran, kanel, nejlika och kryddpeppar för jag tycker helt enkelt inte om dessa kryddor i mat. Så jag tänkte ge mig själv en liten utmaning under december, nämligen laga vegetariska julmaträtter och till sist få till det perfekta vegetariskta julbordet. Ska sammanställa recepten några dagar innan julafton. Förresten, när jag skriver vegetariskt menar jag ovo-lakto.
 
Först ut är en grönkål som smakar som långkål utan att innehålla skinkspad.
 
Det som behövs är grönkål, smör, grädde, citron och salt. Jag har inga speciella mått, det är bara att höfta och smaka så blir det bra.
 
 
Börja med att ta bort stammen och dela grönkålen i halvstora delar. Stek grönkålen i smör. kålen ska stekas ganska hårt. Häll i grädde, knappt en deciliter. Pressa över citron, ungefär en matsked kanske. Koka ihop någon minut. Salta. Ät!
 
Fasen vad gott det blev! Ska absolut ha med detta på julbordet i år (och många år framöver).
 
Ätbart | |
#1 - - lovisa:

men hallå, det här borde ju lagt upp i månadens gröna när vi hade kål som tema! häng på nästa månad istället vettja! :-D

Upp