Augustisallad

Jag slängde ihop en ljummen sallad till lunch idag. Rensade kylen på sådant vi hade hemma - egenodlad sallad och ruccula, svärsmors spenat och sockerärtor, färsk gul lök, färskpotatis, kapris, tomater och en senapsdressing. Jag började med att koka potatis, lät dem kallna och skar dem sedan i mindre bitar och stekte i olivolja. Viktigt att steka potatisen tillräckligt länge så de får en såndär knaprigt god yta. Tomaterna halverade jag och tillagade i ugnen i ca 20-30 minuter. Sockerärtorna kokade jag ca 2-3 minuter. Dressignen gjorde jag av 2 tsk vitvinsvinäger, 2 tsk dijonsenap, salt, svartpeppar och 8 tsk olivolja. Löken skivade jag till tunna halvmånar och salladen delade jag på till lagom stora bitar. Sedan lade jag bara allt på ett fat och ringlade över dressingen. En kan ha lite vad som helst i salladen men just kombinationen kapris, senapsdressing och varma tomater var verkligen supergott. Att tillsätta potatis, ris, matvete, pasta, couscous ect. i salladen är en bra grej om en vill ha en matig sallad, då behövs varken kött eller bröd som tillbehör.
Ätbart | |
#1 - - ISA:

så gott det ser ut. Sallad är perfekt those sunny days ;)

Svar: Ja eller hur! Sallad är bästa sommarmaten :)
soderomstan.blogg.se

Upp