Makaroner och stroganoff

 
Nu är vardagen igång igen efter påskledigheten. Skolbarnen i stan hade påsklov förra veckan, vilket inte påverkar mig alls, ingen i min familj går ju i skola.. men Åke och jag skapade oss ett eget litet lov från förskola och jobb, jag tog ut lite föräldraledigt och jobbade bara en av tolv nätter. Men nog om ledighet, nu kör vi på som vanligt igen med jobb, förskola och matlådor... Idag lagade jag en väldigt klassisk vardagsrätt - makaroner och stroganoff. Låter ju inte så spännande, men genom att byta ut den där tråkiga falukorven till halloumi, morötter och linser blev det mycket roligare. Receptet hittade jag på Coops hemsida.
 
Ingredienser
1 dl torra röda linser (ca 2 dl kokta)
200 g halloumi
2 morötter
1 gul lök
rapsolja till stekning
2 msk tomatpuré
2.5 dl matlagningsgrädde
2 dl passerade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk balsamvinäger
1 tsk torkad timjan
1 task honung
salt och peppar
 
Gör så här
Koka linserna enligt anvisningen på förpackningen. Skär halloumin i centimetertjocka stavar och morötterna i tunna stavar. Hacka löken. Stek löken några minuter och tillsätt sedan morot och halloumi.Tillsätt tomatpuré och stek någon minut, tillsätt sedan grädde, passerade tomater, buljongtärning, vinäger, timjan och honung. Sila bort vattnet från linserna och rör ner dem. Koka upp och låt allt sjuda några minuter. Smaka av med salt och peppar. Ät med ris eller makaroner och sallad.
 
 
Ätbart | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Gott:)

#2 - - a n n i k a:

Super mumsigt!

#3 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

Upp