En dag på Astrid Lindgrens värld

En av de första grejerna vi gjorde när min semester börjat (Henke hade redan varit föräldraledig två veckor då) var att åka till Vimmerby och besöka Astrid Lindgrens värld. Initiativet kom från min svägerska så vi fick en trevlig heldag med henne och Åkes två kusiner.
 
Detta var alltså vecka 29, och måste ha varit en av sommarens varmaste dagar. Att doppa fötterna i Pippis hamn och äta glass kändes som det enda rätta.
 
 Vi började med att gå till Pippis hus. Jag är van vid att börja med Bråkmakargatan och gå åt andra hållet, men vi tänkte att det skulle passa bättre att inleda med Pippis hus eftersom vi förklarat för Åke att vi skulle åka till just Pippi (den enda Astrid Lindgren-figur han är riktigt bekant med). Vi kollade in Pippis hus och tittade sedan på en förställning med Pippi och piraterna. Det passade alla åldrar, Åke och hans kusiner gillade det och då skiljer det 4 och 6 år mellan dem.
 
Vi tog det väldigt lugnt och besökte faktiskt inte alla "stationer". Kusinerna har årskort och hade redan varit där en gång i år så de tyckte inte att de behövde se alla ställen. Det blev istället ganska mycket fokus på var Åke tyckte var roligt, väldigt snällt av de andra att låta honom styra dagen. 
 
Åkes favorit var alla små hus. Vi stannade länge vid den lilla Bråkmakargatan och sedan blev vi kvar lika länge vid Kajsa Kavats gata. Inte lätt för en 2-åring som lever i nuet att förstå att det kommer mer roligt längre fram. Kusinerna gillade också de små husen som tur var.
 
Åke och Oliver.
 
Medan de andra tittade på en föreställning med Karlsson på taket hängde Åke och jag vid rutschkanan istället. Tappade räkningen på hur många gånger han åkte. 
 
Trötta i värmen.

Den obligatoriska "jag har varit på Astrind Lindgrens värld-bilden"... Bråkmakargatans fina kök.
 
"Vill ha den vagnen"...
 
Klockan började närma sig stängning så vi kollade bara in husets undervåning.
 
Jag gillar verkligen Astrid Lindgrens värld och skulle kunna tänka mig att åka dit en gång till i september. Då lär det inte vara lika varm eller mycket folk som det var den där dagen juli.
 
 
 
Vardagligt | |
Upp