O ♥ H

Min semester är över och snart har även denna sommar passerat. Jag har redan hunnit jobba en vecka och jag måste säga att första veckan var väldigt vemodig, sommaren gick både fort och långsamt. Men en vecka av vardag räcker för att komma över den där vemodskänslan, nu har jag inga problem med att sommaren snart är slut. Det blev en bra sommar, en mix av bra och dåligt väder, fest och familjemys, resor, hemmafix och slappa dagar. Jag kommer inte berätta om allt vi gjort under semestern, tänker att det kan bli tröttsamt med alldeles för mycket tillbakablickar, men jag måste ändå dela med mig av några höjdpunker...
 
Den första är det där bröllopet vi var på första lördagen i augusti. Min kusin Ottilia och hennes Herman gifte sig och Henke och jag var toastmasters. Ni kanske minns att jag skrev lite om förberedelserna i våras. Det var en fantastisk dag från början till slut.
 
Henke och jag strax innan vi ska gå in i kyrkan. Ser lite sammanbitna ut, skyller på nerverna. Var så nervösa första halvan av dagen, som tur var släppte det under middagen.

 Min familj delade bänk i kyrkan, på ena sidan hade jag mamma och pappa och på andra sidan satt brorsorna och deras flickvänner.
 
Klockan tre tågade brudföljet in.
 
Inte ett öga torrt i detta ögonblick.
 
Vigseln var så fin. Ottilias kusin sjöng Du är allt och Hermans kompis sjöng Genom eld och vatten. Jag fick fokusera på att fota annars hade jag börjat störtböla (ville ju inte sabba min sminkning). 
 
Hela brudföljet förutom lilla Linnea 2 år.
 
Sedan väntade vi på att brudparet skulle springa ut. Henke och jag laddade för att vårt uppdrag skulle dra igång.
 
Herr och fru Justegård! Ottilia var så jäkla snygg. Håret, klänningen och buketten var så klockren på henne.
 
 Alla fick hälsa på brudparet och sedan fotades det i lite olika konstellationer. Här är Ottilia och tärnorna Isabella och Hedda. Hedda är brudens lillsyrra och även min kusin.
 
Henke och jag smet i väg från kyrkan så fort vi kunde. Ville komma först till festlokalen för att kolla av läget och stämma av med serveringspersonalen.
 
Middagen och festen hölls i glasbruket Pukeberg. Häftigare festlokal får en leta efter. Det hade regnat i Nybro dagarna innan bröllopet men på själva bröllopsdagen var vädret perfekt. En cykel stod felparkerad men det tog min kusin Albin hand om.
 
Jag körde på starka färger. Kornblått och färgstarka örhängen. 
 
Efter lite mingel, spexfotografering och dirigering av gästerna så de bildade en allé så kom brudparet.
 
De blev överösta med serpentiner. Vi fick ett liknande mottagande på vårt bröllop och vi gillade idén så vi gjorde helt enkelt likadant.
 
Brudparet skulle också ta spexfoton, här är min kusinfamilj plus Herman.
 
Sedan blev gästerna välkomna in i lokalen. Jag hade sett lokalen festdekorerad innan, men det hade inte brudparet gjort så det var roligt att se deras reaktion. Förrätten stod framdukad. Tallrikarna är skifferplattor som tidigare varit kyrktak.
 
Jag hade en jättebra bordplacering, hade ett trevligt gäng vid bordet och fick sitta bredvid den här snyggingen, helt klart en fördel med att vara toastmaster. Vi satt även väldigt bra till så vi kunde prata med serveringspersonalen och ha bra överblick över lokalen, sådant som är viktigt när en är toastmaster.
 
Tog ingen bra bild på lokalen med min kamera men knäppte några bilder med mobilen innan gästerna anlände. Den här bilden la jag ut på instagram, så fint!
 
Hann inte fota så mycket under middagen, hade fullt upp med att läsa postogram, sjunga allsång, fördela ut tal och hålla i lekar.
 
Maten var väldigt god. Till varmrätt fick vi hjortinnanlår, potatisterrine och portvinssås. (psst..! kanske förvirrande att jag har två köttbitar på min tallrik när jag nästan bara bloggar om vegetarisk mat.. har skrivit det innan, jag är inte vegetarian men lagar och äter gärna vegetarisk mat och väljer att lägga ut sådana recept för att sporra mig till att laga mer vegetariskt.)
 
På bilden skymtar ni även festhäftet som jag och pappa gjort. Herman jobbar på Ica Kvantum varför vi valde att köra på ett annonsblad/ica buffé-tema. Som alltid finns det några små missar i häftet, men säger jag dem inte högt kanske ingen märker dem. Jag är jättenöjd med häftet, 28 innehållsrika sidor. Lite lyxigt att ha en pappa som arbeta på tidning så en kan arbeta i proffsprogram och få det tryckt på tryckeri.
 
Min lillebror Harald och hans tjej Julia.
 
Och min yngsta lillbrorsa Vidar och hans tjej Cajsa.
 
När middagen var avklarad inleddes dansen med en bröllopsvals. Sedan blev det full fart på dansgolvet.
 
Sedan blev det dags för tårta och kaffe. Hermans farmor hade bakat alla tårtor, jättegoda med vit chokladfrosting och toppade med björnbär och citronmeliss.
 
Mitt i kaffet överraskade tärnorna med att uppträda till den gamla favoriten Genom eld och vatten. Helt klart succé!
 
Natten fortsatte med dans! Bandet som spelade var riktigt bra och jag tror inte att dansgolvet var tomt en gång. När klockan slog tre försvann brudparet från festen men några tappra själar (läs Justegårdsklanen) dansade till Nationalteatern och schlagerfavoiter (bra kombo) till det nästan blev morgon. 
 
Ett fantastiskt bröllop och fest. Jag börjar få kläm på ingredienserna till en lyckad bröllopsfest, det här med att vara toastmaster var verkligen lärorikt och roligt. Vet inte om jag vågar skriva det men det är något jag kan tänka mig att vara igen. Tack till brudparet Justegård för förtroendet och en otrolig dag!
 
 (fotona i första halvan av inlägget har min pappa tagit)
 
Festligt | |
#1 - - rebecca:

älskar din klänning!

#2 - - Jessica :

Åh vad fina ni var! Superfin klänning som passade dig perfekt. Ottilia är magisk, och lokalen med. Vilket bröllop :)
Noterar även erbjudandet om toastmastering om jag o P någonsin väljer att gå den vägen ;)

Upp