Vegetariskt julbord - istället för sill (picklade grönsaker och palsternacka i senapssås)

Jag är ledsen att det typ bara blir en massa grön julmat här på bloggen, men jag hinner inte riktigt med att göra andra inlägg nu och jag vill gärna posta alla julrecept innan det blir jul. Ni förstår säkert. Jag hoppas att det inte blir alldeles för tjatigt. Nu är det dags för mina vegetariska varianter till sill.
 
Det absolut enklaste (och kanske godaste) är picklade grönsaker. Här har jag picklat rödlök med dill och blomkål. Till den picklade rödlöken skivade jag 2 rödlökar och hackade ett knippe dill och hällde sedan över en 1 2 3 lag, dv.s 1 del ättika (12 %), 2 delar socker och 3 delar vatten. Jag använde exakt 1,5 dl ättika, 3 dl socker och 4,5 dl vatten. Blandade ingredienserna till ättikslagen i en kastrull och värmde upp och rörde om tills sockret löstes upp. Lät lagen svalna och hällde den sedan över löken och dillen.
 
Till blomkålen använde jag en vinägerlag istället. Jag kokade upp 1 dl vitvinvinäger, 2 dl vatten och 1 dl socker och 5 lagerblad. Jag använde ungefär fjärdedels blomkålhuvud, delade blomkålen i små buketter, la dem i en burk och hällde över lagen.
 
Tänk på att picklade grönsaker behöver ligga i lagen några timmar innan severing.
 
Mitt andra "sillrecept" ersätter senapssillen eller den gravade laxen med hovmästarsås. Jag grejade med lite för många saker samtidigt som jag lagade den här rätten och råkade visst missa en ganska viktig ingrediens, matoljan... Gjorde faktiskt palsternacka i senapssås förra julen och då var det betydligt såsigare. Ni får läsa receptet noggrannare än vad jag gjorde idag.
 
Du behöver:
400 gram skalade palsternackor
3 msk skånsk senap
1 msk strösocker
1 msk ättika 12 %
2 msk hackad dill
3 msk matolja (fast det missade jag i all stress)
salt
1 dl tunnt skivade schalottenlöksringar
 
Gör såhär:
Skär palsternackorna i klyftor. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten cirka 7 minuter. Kyl ner.
Rör samman senap, socker, ättika och hackad dill, tillsätt sedan matoljan droppvis. Smaka av med salt. Blanda ihop senapssås och palsternackor och tillsätt schalottenlök.

 
Ätbart | |
Upp