Vegetariskt julbord - Svampomelett

Nu är det inte många dagar kvar till julafton och inte många recept kvar i mitt vegetariska julbord. Det är inte lätt att fota så här års, idag känns det som att solen aldrig gick upp. Jag har i alla fall försökt mig på att fota en ugnsomelett med svampstuvning. Vanligtvis brukar vi ha omelett med räk- och dillstuvning på julbordet, men det funkar lika bra med svampstuvning.
 
Till äggstanningen behövs:
6 ägg
6 dl gräddmjöl
Salt
 
 Till stuvningen behövs:
ca 3 msk smör
ca 3-4 msk mjöl
ca 4 dl gräddmjölk
ca 500 gram färska champinjoner
Salt
Vitpeppar
(jag höftar alltid när det gäller stuvningen så jag har försökt uppskatta måtten, hoppas det stämmer någorlunda)
 
Gör såhär:
Värm gräddmjölken till äggstanningen. Blanda den varma gräddmjölken med ägg och salt. Häll i äggsmeten i en smörjd ugnsäker form. Grädda äggstanningen i mitten av ugnen i 200 °C i ca 25 minuter. Under tiden omeletten gräddas gör stuvningen. Skär champinjonerna och stek riktigt ordentligt tills svampen fått en fin brun färg. Smält smör i en kastrull och rör ner mjölet. Tillsätt lite gräddmjölk i taget tills stuvningen fått rätt konsistens. Tänk på att stuvningen inte ska bli för rinnig/såsig. Lägg i champinjonerna i stuvningen och låt koka på svag värme ca 5 minuter. Salta och peppra efter smak. Bred ut stuvningen över omeletten.
 
 
Ätbart | |
Upp