Recept på quornfärsbiffar

 
Ännu ett recept. Äntligen har jag blivit sugen på att laga rolig mat igen, har faktiskt haft en dipp under de två senaste månaderna. Det är väl något av en klassiker att vilja laga och äta lite lättare och fräschare mat efter jul, typ allt annat än svensk husmanskost. Jag hittade receptet på quornfärsbiffarna på Ica.se och de blev riktigt goda. Det är första gången jag äter quornfärs och jag blev glatt överraskad, mycket godare än sojafärs som jag tidigare ätit.
 
Ingredienser
1 dl ströbröd
1 1/3 dl vatten
1/2 gul lök
1/2 dl jordnötter
1 vitlöksklyfta
300 g tinad quornfärs
1 ägg
1 msk japansk soja
2 msk sweet chilisås
olivolja

Gör såhär
Blanda ströbröd och vatten i en bunke och låt det dra några minuter. Finhacka den gula löken och mixa jordnötterna i matberedare (går även att finhacka för den som vill ha grövre bitar). Tillsätt lök, pressad vitlök, jordnötter, quornfärs, ägg, japansk soja och sweet chilisås i ströbrödsblandningen. Blanda smeten för hand och  forma sedan 12-16 små biffar. Pensla med lite olja på båda sidor och stek på medelvärme, 4–5 minuter per sida. Vi åt biffarna med nudlar, sweet chilisås och en sallad med koriander och en asiatisk dressing. Salladen föll oss inte alls i smaken, vi insåg att varken Henke eller jag är så förtjusta i färsk koriander (torkad funkar) men Åke fick smaka och gillade det.
 
 
Ätbart | |
#1 - - lovisa:

åh jag älskar färsk koriander! typ bästa i livet. och kul att jag lagade nästan exakt sådana här biffar idag, fast på måfå?! hade jordnötssmör i och andra örter, men annars väldigt likt!

Upp