Så gör du en midsommarkrans

 
Imorgon är det är midsommarafton och många av er ska säkert göra en egen blomsterkrans. Förr brukade jag köpa en midsommarkrans i blomsteraffären, men de senaste fem (?) åren har jag tillverkat den själv. Här kommer en liten guide på hur jag gör min krans.
 
Du behöver: Sax, två ståltrådspinnar, ståltråd på rulle, floratejp och en jäkla massa blommor.
 
Börja med att sätta ihop de två ståltrådspinnarna och forma dem till en cirkel som passar ditt huvud.
 
Linda floratejp runt cirkel, sedan är kransstommen klar.
 
Klipp alla blommor så de blir ungefär 10 cm långa. Jag brukar sortera alla blommor, blir mer överskådligt då. Exakt alla dessa blad och blommor behövdes till min krans.
 
Fäst ståltråden i kransstommen.
 
Gör små blombuketter med 3-5 sorters blommor/blad. Fäst dem i kransstommen genom att snurra ståltråden några varv runt buketten. Ju större buketter desto tjockare krans.
 
Fyll på med en ny bukett i taget, fäst med ståltråd och sedan på med en ny bukett. Fortsätt så tills hela kransen är fylld med blommor.
 
Slutresultatet kan se ut på detta vis.
 
För att blommorna ska hålla längre kan du spraya lite vatten på dem. Bäst är att tillverka kransen på midsommarafton, ska jag vara ärlig vet jag inte hur en krans av vilda klarar sig över natten. Jag har i alla fall sprayat massvis med vatten över kransen och lagt den i en plastpåse i kylen. I värsta fall får jag göra en ny i morgon, det tar bara 30 minuter att göra en krans (exlusive blomsterplockning).
 
Hoppas ni få en trevlig midsommarafton och lycka till med kransbindningen!
 
 
Pyssel | |
Upp