Vegetarisk bourguignon

 
Jag lagade en så himla god gryta för några veckor sedan. En riktigt mustig rödvinsgryta helt utan kött. Receptet hittade jag hos Julias pyssligheter (en trevlig blogg som innehåller massa inspirerande vegorecept), men gjorde lite småändringar så jag skriver ut receptet här nedan. Jag råder er verkligen till att laga den här grytan, när det går att laga såna här goda vegetariska grytor finns det faktiskt ingen anledning till att äta kött.
 
Du behöver:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 palsternackor
2 morötter
ca 600 g svamp, jag tog champinjoner
3 msk tomatpuré
2,5 dl rött vin
8 dl vatten
1 svampbuljongtärning
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk balsamvinäger
2 tsk torkad timjan
0,5-1 tsk socker (kan skippas)
salt
svartpeppar
1/2 kruka persilja
1 kruka timjan
 
Skala och finhacka gul lök och vitlök. Skala och skiva palsternackorna och morötterna i grova halmånar. Skär svampen i mindre bitar. Börja med att steka svampen tills den släppt all vätska och fått lite stekyta, häll i löken och stek på medelvärme tills löken blivit genomskinlig. Tillsätt tomatpurén och stek någon minut med svampen och löken. Häll i morötterna och palsternackorna, häll sedan på vinet och låt koka ihop en stund. Tillsätt vatten, buljong, balsamvinäger, torkad timjan och socker. Låt koka ca 1 timme. Smaka av med salt och peppar och avsluta med att röra ner grovhackad persilja och timjanblad.
 
Jag serverade grytan med potatismos, smörstekt spenat och tomater.
 
 
Ätbart | |
Upp